FAQ over Covid-19 diagnostiek


1. Kan ik een test laten afnemen bij Labo Rigo?

U kan tussen 08u00-10u00 's morgens van maandag tot en met zaterdag een afname laten doen zonder afspraak.
Er worden geen afnames uitgevoerd op zon- en feestdagen.

Gelieve het afnamelokaal te betreden met een mondmasker en uw handen te ontsmetten.
Mondmasker steeds ophouden en pas afnemen als de verpleegkundige dit vraagt!


2. Waar gebeuren de afnames?

De afname gebeurt op de parking van Labo Rigo in de container units. Gelieve hiervoor de tent te betreden op de parking.


3. Wat moet ik meebrengen?

Neem steeds uw identiteitskaart of paspoort en uw GSM-nummer mee.
Indien u over een CTPC-code beschikt, breng naast de code ook een klevertje van de mutualtiteit mee.


4. Hoeveel kost een afname?

Een PCR-test kost 55 euro, een antigen-test kost 40 euro.

Er dient ter plaatse steeds cash of via bancontact betaald te worden.


5. Wanneer is het resultaat van de test bekend?

Wij streven ernaar binnen de 24u na ontvangst van het staal een antwoord te hebben.
Indien er zich onvoorziene technische problemen voordoen of er een enorme stijging is van het aantal testen, kan het zijn dat het langer duurt voor het resultaat bekend is.
Wij zijn niet verantwoordelijk voor resultaten die later gekend zijn.


6. Hoe wordt het resultaat van een test gecommuniceerd?

Eens het resultaat bekend is, en wij hebben uw GSM-nummer, dan ontvangt u een SMS.
Nadat u een SMS heeft ontvangen kan u uw Engelstalig protocol komen ophalen in de inkomhal van Labo Rigo.

Korte tijd later kan u ook het resultaat opvragen via www.mijngezondheid.be en downloaden op uw smartphone of afprinten.
Wij kunnen dit NIET voor u doen! Vraag indien nodig hulp aan familie, vrienden, buren, ...


Gelieve niet naar het laboratorium te bellen voor resultaten!
Van zodra het resultaat bekend is, krijgt u immers een SMS.



7. Vragen over het COVID-certificaat?

U kan de website https://www.vlaanderen.be/covid-certificaat raadplegen.

U kan telefonisch contact opnemen met één van volgende callcenters:
- Vlaanderen: 078/78.78.50 (09u00-19u00 op weekdagen)
- Brussel: 02/214.19.19 (09u00-17u30 op weekdagen, 10u00-17u30 in het weekend en op feestdagen)
- Duitstalige Gemeenschap: 0800/23.0.32 (09u00-17u00 op weekdagen)
- Wallonië: 071/31.34.93 (09u00-19u00 van maandag tot en met zaterdag)


8. Waar kan ik informatie vinden over buitenlandse reizen?

Deze informatie is te vinden op: https://diplomatie.belgium.be/nl/Diensten/Op_reis_in_het_buitenland/reisadviezen

Informatie over terugkeer naar België is te vinden op: https://www.info-coronavirus.be/nl/reizen/

Specifieke informatie per EU-lidstaat is ook te vinden op: https://reopen.europa.eu/

9. Waar kan ik informatie vinden over de Covid-Safe app?

Dit kan op volgende website (hier staat ook een rubriek "veel gestelde vragen" met bvb hoe u de certificaten van uw kinderen kan downloaden): https://www.covidsafe.be/